fbpx

בדידות עלולה להביא לתחושות הדומות לאלו של כאב פיזי ממשי

בדידות עלולה להביא לתחושות הדומות לאלו של כאב פיזי ממשי
בדידות עלולה להביא לתחושות הדומות לאלו של כאב פיזי ממשי

יותר ויותר מחקרים בעולם חושפים את מה שכולנו ידענו באינטואיציה שלנו: ככל שאתה מוקף בסביבה תומכת ואוהבת, כך הכאב שלך נחלש. וזה עובד גם הפוך.

בחודש מארס האחרון, פורסם במגזין הנחשב, Psychology Today, מחקר מסקרן שמצא כי בדידות עלולה להביא לתחושות הדומות לאלו של כאב פיזי ממשי.

אחת מעורכות המחקר, החוקרת נעמי אייזנברגר מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג’לס, הדגימה חפיפה מרתקת בין התחום החברתי לעולם הכאב.

בניסוי שהיא ערכה התבקשו הנחקרים לשחק במשחק מחשב און-ליין ולבעוט בכדור וירטואלי זה אל זה, בעוד שפעילותם המוחית מנוטרת כל העת. עם זאת, מסתבר שרק שחקן אחד בלבד במשחק היה אנושי. כל האחרים היו יצירי מחשב וירטואליים. בשלב מסוים, ה”שחקנים” הממוחשבים הפסיקו למסור לעמיתם האנושי (שכלל לא ידע כי הוא משחק נגד מחשב).

להפתעת החוקרים, הפעילות המוחית של השחקן האנושי הדחוי היתה דומה לזו המתרחשת בעת כאב פיזי.

מחקר מעניין אחר, שפורסם באתר הספרייה הלאומית האמריקנית לרפואה (ncbi), בחן את הקשר בין בדידות לבין כאבים יומיומיים מתמשכים בקרב מי שלקו בדאבת השרירים (פיברומיאלגיה).

המחקר מצא כי ישנו קשר ישיר בין תדירות ועוצמת הכאב לבין תחושת הבדידות שחווה האדם – ואין זה ממש משנה אם מדובר על בדידות כרונית ארוכת-שנים או על אפיזודה חברתית שלילית הנמשכת לטווח קצר בלבד.

אין הז מפתיע לגלות כי גם המצב ההפוך נכון: הסתבר כי חיי יומיום עשירים, שבהם שזורות אינראקציות אנושיות חיוביות, גורמים לתחושות כאב מופחתות – הן בעוצמתן והן בתדירות שלהן. במילים פשוטות: מי שהתמזל מזלם וזכו בסביבה חברתית או משפחתית קרובה, אינטימית ותומכת, יחושו פחות את הכאב הגופני הפוקד אותם.

לאור מחקרים אלו ורבים אחרים, אין זה מפליא לגלות כי יותר ויותר אנשי מקצוע מעולם הפסיכולוגיה ועולם הכאב, ממליצים כי על מי שסובלים מכאבים כרוניים – במיוחד אם הם מצויים במסגרות חברתיות רופפות במיוחד – לשקול גם ייעוץ נפשי וטיפול פסיכולוגי. וזאת, כחלק בלתי נפרד מההתמודדות עם הסוגיות הגופניות. ואלו יכולות לנבוע לא רק מכאבים כרוניים, אלא גם מפציעות, תאונות, כאבים לאחר ניתוח, פגיעות ספורט ואף מחלות ותסמונות לא מאובחנות הגורמות לכאבים.

כואב לך? פשוט דאג להימצא בסביבה רגשית תומכת ככל האפשר. למה? פשוט כי אמפתיה מסוגלת להפחית כאב.

ובין אם אתם לבד או ביחד, חשוב כמובן גם לטפל בכאבים על ידי אמצעים שונים, בהם טכנולוגיות מתקדמות, העושות שימוש באנרגיות לייזר, גלי רדיו ואינפרה אדום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *